Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی نیکبخت کارگردان مستند «آقای مدیر» به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و تولید شده در خانه مستند، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده این فیلم و ارتباط آن با مستند «انتقال پایتخت» گفت: مستند «انتقال پایتخت» پروژه عظیمی در حدود ۴۰۰ دقیقه به همراه پرونده‌های مختلف است؛ بحران‌ها، معضلات، تهدیدها، فرصت‌ها و....

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که مشغول ساخت این مستند بودیم من با شکلی از گفتگو در این مسیر مواجه شدم که جنس آن با گفتگوهای دیگر این کار قدری متفاوت بود و به شکل دیگری درباره شیوه مدیریت شهری پرسش‌هایی را به میان می‌آورد.

او ادامه داد: ۲ کارشناس بین‌المللی که با آن‌ها در این مستند گفتگو کردیم سوالاتی را مطرح کردند که در ابتدا شاید پاسخ به آن‌ها ساده و پیش‌پا افتاده بودند اما کمی که عمیق‌تر وارد جریان مدیریت شهری می‌شویم، می‌فهمیم به آن آسانی هم نیست، یک نظام مدیریتی یکپارچه را نیازمند است و اگر این نظام مدیریتی یکپارچه و دقیق نباشد می‌تواند تا دگرگونی حکمرانی نیز پیش رود و این اتفاق بسیار خطرناکی است چراکه وقتی جامعه شهرنشین به صورت عادی و همیشگی در ذهن خود می‌داند که امور روزمره او در هر لحظه موجود است اگر تغییری در آن رخ دهد فراهم کردن تمام این امور روزمره برای ۱۶ میلیون جمعیت روزانه به هیچ عنوان کار آسانی نیست.

این کارگردان با اشاره به اینکه از «انتقال پایتخت» به ساخت «آقای مدیر» رسیده است، بیان کرد: به دلیل اهمیتی که مدیریت شهری دارد و خلل در آن می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد در تمام تحقیقات، گفتگوها و پژوهش‌هایی که برای «انتقال پایتخت» صورت گرفت مباحثی که مرتبط با مفهوم مدیریت شهری بود را جدا کردم و با پرداخت بیشتری نسبت به آن‌ها «آقای مدیر» روایتی از پدیده مدیریت شهری در پایتخت شد.

وی افزود: جرقه ساخت این مستند نیز از مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ زده شد و سکانس پایانی فیلم نیز لحظه‌ای از این مناظرات را نشان می‌دهد که نامزدهای ریاست جمهوری بر سر یک موقعیت شهری در حال تسویه حساب، تحقیر و یا امتیاز گرفتن از یکدیگر هستند.

به گفته نیکبخت، روند تحقیق و پژوهش برای این مستند و پیش از آن «انتقال پایتخت» و برای رسیدن به فیلمنامه‌ای عظیم نزدیک به ۳۰ ماه زمان صرف شد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا امسال و پس از گذشت نزدیک به چهار سال تصمیم به اکران آنلاین این مستند گرفته است، عنوان کرد: «آقای مدیر» اکران آنلاین شد از این نظر که قابلیت پخش در تلویزیون را ندارد و درباره زمان آن هم من اطلاعی ندارم، فکر می‌کنم این سوال باید از تهیه‌کننده اثر پرسیده شود.

وی درباره چالش‌های ساخت «آقای مدیر» بیان کرد: الان پس از گذشت نزدیک به چهار سال و تجربیات این سال‌ها می‌توانم بگویم چالشی نداشتیم؛ مشکلاتی بودند که در دل کار کمی سخت و شاید اذیت کننده به نظر می‌رسید.

کارگردان «مرزهای پوسیده» در پایان گفت: در مجموع باید بگویم که حواس تهران جمع‌تر از این صحبت‌ها است و اگر شخصی بخواهد از آن سواستفاده کند قطعاً و حتماً برای او هزینه‌هایی ایجاد می‌کند و فرقی هم ندارد رییس‌جمهور باشد یا هر شخص دیگری. باید بگویم که این شهر، بسیار پویا و داینامیک است؛ در ۱۰۰ سال گذشته مرکزیت تهران دچار تغییر شده و این در ذات تهران است. در آینده نیز من مستند یا برنامه‌سازی درباره تهران و به صورت کلی مدیریت شهری را ادامه خواهم داد چراکه این بحث زوایای متفاوت و پیچیده زیادی دارد و صحبت و پرداخت درباره آن به این سادگی‌ها و به این شکل مختصر نیست.

به گفته این کارگردان، اگر قرار بر این بود که امروز و با بلوغ ذهنی این لحظه مستند «آقای مدیر» را بسازد، هرگز حاضر به ساخت آن نمی‌شد.

وی ادامه داد: علت نساختن این مستند آن است که مدیران شهری همواره در یک موقعیت مدیریتی همانطور که باب میلشان است رفتار می‌کنند، دچار خطا می‌شوند و هزینه‌های آن را نیز پرداخت می‌کنند به همین علت شهر را به جای موقعیت مدیریتی زندگی خرد مدیریت می‌کند. بلوغ امروز را هنگام ساخت «آقای مدیر» نداشتم و امروز متوجه آن شده‌ام هرچند که نزدیک به یک دهه است که در موضوع مدیریت شهری و به ویژه شهر تهران در حال مطالعه و فعالیت هستم و این موضوع را به این سادگی‌ها رها نخواهم کرد.

کارگردان «ناگهانگی» در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا به اکران «آقای مدیر» در این لحظه و پس از نزدیک به چهار سال رضایت داده است، توضیح داد: به هر صورت این فیلم را من ساخته‌ام و برای تولید آن تلاش‌های بسیاری شده است. به هر اندازه به آن نقد وارد باشد اما در نهایت فیلمی تلخ و دارای اطلاعات زیادی است. ابراهیم حاتمی‌کیا پس از تماشای این مستند نقد اصلی که به «آقای مدیر» داشت تلخی بیش از حد آن بود اما باید بگویم موضوع این مستند موضوع تلخی است و مملو از مشکلات شهر تهران است که با بیان آن‌ها در انتها نمی‌توان خوشحال بود و این ذات یک مستند است که حقایق را عنوان کند حال می‌خواهد تلخ باشد یا شیرین.

کد خبر 5445009 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: علی نیکبخت سینمای مستند ابراهیم حاتمی کیا تئاتر ایران موسیقی پاپ فیلم کوتاه درگذشت چهره ها علیرضا غفاری فیلم موقعیت مهدی هنرمندان تئاتر موزه هنرهای معاصر تهران سازمان صداوسیما حضور هنر ایران در جهان خانه هنرمندان ایران سازمان سینمایی اکران نوروزی فیلم سینمایی انتقال پایتخت مدیریت شهری آقای مدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر و حیات مدنی

تین نیوز سیدمحمد بهشتی :

 شهر چگونه شهر می شود؟ آیا با تجمع انبوهی از شریان های عبور اتومبیل و ساختمان هایی با کاربردهای گوناگون شهر پدید می آید؟ البته شهر حتما شریان های عبور اتومبیل و ساختمان هایی با کاربردهای گوناگون دارد، اما اینها موجد جسد شهر هستند و نه جان آن. شهر بنا بر حیات مدنی شهر می شود و حیات مدنی کیفیتی از حیات فرهنگی -اجتماعی است که خارج از ساختمان هایی با کاربردهای گوناگون جریان دارد. کسانی که به جسد شهر اکتفا می کنند از فهم این امر ناتوان اند؛ آنها فقط ساختمان ها و وسایل نقلیه شهر را می بینند، نه ساکنان آن را و فضاهای شهری را در بهترین حالت به مثابه واسط و رابط گذار از ساختمانی به ساختمان دیگر می فهمند. به تبع این نگاه، بسیاری از ارکان شهر از نظر خارج و مخفی می شود و معنا و مفهوم عناصر و ارکان شهری مشهود نیز قلب (دگرگون) می شود: پیاده رو به مثابه مکان و محملی برای نقل و انتقال درک می شود، پارک نیز لکه ای سبز با عملکرد فتوسنتز و به تعبیر دیگر ریه شهر و پدافند آلودگی هوا فهمیده می شود. به طریق اولی، تمایزی میان ساکن شهر و شهروند نیز گذاشته نمی شود. در این حالت، موضوع مدیریت شهری رتق و فتق امور مربوط به جداول و آسفالت خیابان ها و زباله و درخت و دیوار و... است و مهم ترین موجودات زنده در این مفهوم از مدیریت شهری، حشرات و جانوران موذی اند که باید آنها را نابود کرد.

در این تعریف از شهر، مردم با معیارهای کمّی طبقه بندی می شوند و در بهترین صورت، همچون حیوانات نیازهای فیزیکی شان رفع و برای تولیدات کمی شان برنامه ریزی می شود؛ تولیداتی مثل جمعیت که باعث افزایش زباله، فاضلاب، اموات و... می شود و در نتیجه بر حجم و گستره شهر می افزاید. مسلما این جنس تولیدات را نیز ضرورتا باید دور از شهر دفع کرد؛ به نحوی که محیط را آلوده نکنند. کار مدیریت شهری با واحدهای کمی ای مثل متر، مترمربع و مترمکعب برای اندازه گیری میزان جدول سازی، آسفالت ریزی، بتون ریزی و احداث کانال دفع آب های سطحی و دفع فاضلاب و زباله قابل سنجش است و نسبت مدیریت شهری به مردم شهر مثل نسبت صاحبخانه به مستأجر است.

 اما شهر از منظر حیات مدنی از سه رکن اصلی تشکیل می شود؛ شهروند، کالبد شهر و مدیریت شهری. شهروند و مدیریت شهری ماهیتی فعالانه دارند و کالبد شهری ماهیتی انفعالی. انسان بنا بر مدنی الطبع بودن میل به شهروندی دارد؛ یعنی نیازمند حیات مدنی است. در نتیجه مدیریت شهری مکلف به سامان دهی و مدیریت کالبد شهر است؛ به نحوی که همچون لباسی شایسته و برازنده قامت کیفیت های متنوع و مراتب حیات مدنی باشد و شرایط حیات مطبوع را برای شهروندان فراهم کند.

در تعریف قبلی از شهر، مدیریت شهری مدیریتی آمرانه است؛ همان چیزی که در اصطلاح «سیویل» (civil) لحاظ شده است. اما در تعریف اخیر، مدیریتی همدلانه و از جنس مدیریت فرهنگی -اجتماعی است. بدون شک هر عنصر شهری در تعریف اخیر با تعریف قبلی از شهر تفاوتی ماهوی دارد. در تعریف جامد و سیویل از شهر،کمیت ها تعیین کننده است، ولی در تعریف مدنی از شهر، کیفیت زندگی شهروندان میزان و معیار سنجش است. در این مفهوم از شهر، همه اقدامات کمی برای آن است که شادابی و نشاط در چهره شهروندان ظاهر شود و حیات فرهنگی و اجتماعی مطبوع در شهر جریان یابد.

 متأسفانه اکنون همه شهرهای سرزمین ما در وضعیت قبض روح قرار دارند؛ یعنی شهر کالبدی خالی از روح شهروندی است. البته در اکثر آنها -به جز تهران- به علت تداوم بقایایی از حیات مدنی و علی رغم مزاحمت های مدیریت شهری از نوع سیویل و کمی، تضاد کیفی میان «ساکنان شهر» با «شهروندان» ملموس تر است. بااین حال، در شهری مثل تهران که چند دهه ای است توسط «ساکنان شهر» فتح شده، «شهروندی» دیگر خاطره ای دور، شیرین و دست نیافتنی است.

از منظر حیات مدنی، هر شهر سرمایه هایی دارد از قبیل سرمایه های طبیعی، تاریخی، کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سرمایه های مادی و کمی. از منظر مدیریت شهری جامد (سیویل)، این سرمایه ها عموما سرمایه به شمار نمی آید. در این تعریف امتیازات شهر که طبعا ضامن بقا و حیات شهر و مبین هویت آن است، یا «مزاحم» شناخته و از سر راه برداشته می شود یا مسرفانه مصرف می شود. درحالی که از دیدگاه حیات مدنی، امتیازات و سرمایه های شهر عناصر پایدار شهر است و همه تلاش مدیریت شهری در جهت حفظ و تقویت این عناصر و ایجاد سرمایه های جدید است. سرمایه های پایدار از منظر مدیریت جامد و سیویل، مزاحم است؛ زیرا همه چیز از نگاه مصرفی اهمیت دارد و هر چیز باید پاسخی به نازل ترین و ناپایدارترین نیازمندی های انسان باشد. پس همه چیز تاریخ مصرف پیدا می کند و از این رو است که پایداری هر عنصر شهری چوب لای چرخ سوداگری مدیریت است.

 شهر واجد حیات مدنی محل ظهور فرهنگ است و شهر جامد و سیویل (بی بهره از حیات مدنی) میدان بروز بی فرهنگی و بهتر است بگوییم بیماری های فرهنگی. در حیات مدنی، امنیت شهر با نظارت اجتماعی شهروندان حاصل می شود و در شهر جامد و سیویل، امنیت به واسطه پاسبان، نرده، دزدگیر و شبگرد نیز به دست نمی آید.

استمرار زندگی در شهر مبتنی بر حیات مدنی موجب تحول مفهوم «ساکن شهر» به «شهروند» و نزدیکی و تقرب شهروندان به یکدیگر می شود و در شهر جامد و سیویل همسایگان دیوار به دیوار یکدیگر را به چهره نیز نمی شناسند؛ هرچند از همسایگی شان یک عمر گذشته باشد. شهر منطبق بر حیات مدنی، آرامش بخش و رافع بحران ها و مشکلات اجتماعی است و شهر جامد و سیویل خود موجد بحران و ناهنجاری های اجتماعی.

شهر با معیار حیات مدنی نیازمند طرح و برنامه در مقیاس های گوناگون است و هر اقدام شهری با فرض اینکه قرار است در عالم واقع تحقق یابد، طراحی و برنامه ریزی می شود؛ اما شهر جامد و سیویل فارغ و غافل از جریان زندگی شهری، در مقیاس های کلان طرح جامع و طرح تفضیلی متصلب و بی جان طراحی و برنامه ریزی می شود. ناموفق بودن بسیاری از طرح ها و برنامه های تفصیلی و جامع اجراشده به جای آنکه طراحان و مدیران را متوجه نامربوط بودن و واقعی نبودن آن طرح ها کند، آنها را دچار فرافکنی کرده و سبب می شود این عدم توفیق را به ضعف قدرت آمرانه مدیریت شهری نسبت دهند.

در شهر برخوردار از حیات مدنی، کارشناسان و مدیریت شهری خاطره شهروندان از شهر در زمره مهم ترین سرمایه های مقوم شهروندی و حیات مدنی تلقی می شود. درحالی که کارشناسان و مدیران شهری در شهر جامد و سیویل خاطره را نمی فهمند و مفهوم شهروند و حیات مدنی را اموری فانتزی و متعلق به گذشته و مانع رشد و ترقی به حساب می آورند.

 کارشناسی و مدیریت شهری در شهر برخوردار از حیات مدنی، مقیاس های شهری مثل تهران را با مقیاس های حیات مدنی می سنجند و بنا بر این سنجش درمی یابد که کوچک ترین واحد شهر محله است. محله بخشی از شهر است که از ترکیب مناسبات متنوع همسایگی و پیوندهای اجتماعی ساکنان محله و ارکان و اعضای خانواده (پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر و...) پدید می آید. در این مقیاس از شهر، مهم ترین عامل قوام و دوام پیوند ساکنان، مناسبات رو در روی عابران پیاده با هم است و نه رابطه رانندگان اتومبیل ها. در شهر واجد حیات مدنی فضاهای عمومی متنوع از قبیل مسجد، تکیه، میدان، قهوه خانه، بقالی، نانوایی و... محل برخورد و تعاملات شهروندان است و در نتیجه مدیریت شهری مُصر به ایجاد و رونق این فضاهاست. درحالی که در شهر جامد، فضاهای عمومی کاملا کاربردی و در مقیاس محلی و صرفا به منظور رفع حوائج ساکنان محله است؛ فروشگاه های بزرگی که با یک تلفن کار بقالی، نانوایی، میوه فروشی، قصابی و... را یک جا می کنند و سبب می شوند کمترین برخوردهای اجتماعی نیز به حداقل برسد.

در کلان شهر تهران، وسعت محله نارمک تقریبا به اندازه تهران ناصری است. بنابراین از این منظر، شهر بزرگ تهران در واقع منظومه ای است از چندین شهر و اداره آن باید بر اساس سلسله مراتب حیات مدنی باشد نه بر اساس مساحت یا جمعیت یا محور خیابان ها و بزرگراه ها. در شهر سازگار با حیات مدنی اصلی ترین وجهه مدیریت شهری امور فرهنگی -اجتماعی است و هر وجهه دیگری متاثر از آن است. اما در شهر جامد و سیویل اگر توجهی به امور فرهنگی -اجتماعی بشود، امری است مستحب که به کوچک ترین بهانه ای از آن صرف نظر می شود. در شهر جامد و سیویل در عالی ترین مرتبه، جنبه فنی و عمرانی شهر و در نازل ترین مرتبه نظافت و رفع ضایعات تأسیسات شهری وجهه اصلی مدیریت شهری محسوب می شود.

 در شهر منطبق بر حیات مدنی، برای روان کردن ترافیک، افزون بر ایجاد و تعریض شریان های شهری، به کاهش انگیزه شهروندان برای سفرهای درون شهری و عرضه خدمات شهری در مقیاس های خرد و کلان و توسعه شبکه های اطلاع رسانی شهری توجه می شود. درحالی که در شهر جامد و سیویل، راه حل در ایجاد و تعریض شریان ها و یا ممانعت از حرکت اتومبیل ها با طرح های سلبی مثل طرح ترافیک یا در بهترین حالت توسل به وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی دیده می شود. در شهر سازگار با حیات مدنی، «شهر ما خانه ماست» شعار شهروندان است و در شهر جامد و سیویل، این شعار، شعار مدیریت شهری است؛ مدیریت شهری که خود را صاحبخانه می داند و ساکنان شهر را مستأجر خود می پندارد.

در شهر متناسب با حیات مدنی، عدالت در تأمین هزینه های شهر با ایجاد نسبت بین برخورداری از خدمات و پرداخت هزینه این خدمات برقرار می شود؛ اما در شهر جامد و سیویل، عدالت مفهومی ندارد و اگر مدیریت شهری قصد اجرای عدالت را داشته باشد، تنها راه توسل به شیوه های عیاری به مفهوم واقعی کلمه است.

 شهر اسلامی شهری است که در آن جریان حیات مدنی مبتنی بر موازین و فرهنگ دینی، صورتی از کالبد شهری را پدید آورده باشد که در آن آسایش، امنیت، طراوت و شادابی شهروندان متدین تأمین باشد و متخلفان، با ناامنی، ملامت و ناهمواری مواجه شوند. شهر اسلامی نخست منوط به حیات مدنی دینی است و در پی آن، صورت کالبدی شهر پدید می آید؛ به نحوی که در خور این کیفیت از حیات مدنی باشد. کارشناسان و مدیریت و مدیریت شهریِ جامد و سیویل با توسل به تظاهرات صوریِ دینی از محقق کردن شهر اسلامی طفره می روند؛ چراکه بنا بر آنچه گفته شد، نه شهر و نه فرهنگ اسلامی و بالطبع حیات مدنی مبتنی بر فرهنگ اسلامی از منظر حیات مدنی فهمیده نمی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • روایت مدیر تیم سپاهان از بانوان هوادار پرسپولیس؛ پرتاب سنگ و آب جوش، فحاشی و حرکات بسیار ناشایست
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • شهر و حیات مدنی
  • مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد
  • پخش مستندی که ساخت آن پنج سال طول کشید/ «نائب الامام» در شبکه افق