سریال «دا» چرا ساخته نشد؟ / همراه با ابراهیم حاتمی کیا می توانیم ادامه سریال «خاک سرخ» را بسازیم
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۴۲۲۶
کتابی که سیده زهرا حسینی آن را بر اساس خاطراتش در زمان جنگ و محاصره خرمشهر نوشته و در نهایت به مادرش تقدیم کرده. پس از بارها و بارها تجدید چاپ این کتاب بود که سینماگران زیادی نسبت به آن توجه نشان دادند و نام کارگردانانی چون تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی و جمال شورجه برای ساخت فیلمی بر اساس آن بر سر زبان ها افتاد، اما در نهایت قرعه به نام همایون اسعدیان به عنوان کارگردان و منوچهر محمدی در جایگاه تهیه کننده افتاد و آنها بودند که به سفارش و سرمایه گذاری حوزه هنری شروع به پژوهش و نگارش فیلمنامه ای برای ساخت این سریال کردند.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای محمدی، چه خبر از سریال «دا»؟
چند سال پیش سازمان توسعه سینمایی سوره (حوزه هنری) سفارش ساخت سریالی از کتاب ارزشمند و مهم «دا» را به بنده و همایون اسعدیان داد. نگارش این فیلمنامه برای سریالی 35 قسمتی انجام شد و بعد از طی مراحل مختلف مشخص شد که حوزه هنری به دلیل نداشتن بودجه کافی امکان ساخت این سریال را ندارد.
خاطرم هست که حوزه هنری کتاب «دا» را منتشر کرده بود، اما مگر امتیاز اقتباس تصویری آن به صدا و سیما واگذار نشده بود؟
نخیر. از ابتدا قرار بود حوزه هنری این سریال را بسازد. البته رایت کتاب «دا» متعلق به حوزه هنری است و تا جایی که من در جریان هستم زمانیکه دکتر سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما بودند یکسری مذاکرات بین حوزه هنری و صدا و سیما انجام شد که ساخت سریال کلا به صدا و سیما واگذار شود و در ازای آن نسخه سینمایی این اثر به عنوان صاحب امتیاز کتاب و هزینه های که مربوط به نگارش فیلمنامه شده به حوزه هنری واگذار شود. به عبارت دیگر قرار شد حوزه هنری صاحب نسخه سینمایی شود و صدا و سیما صاحب نسخه تلویزیونی. دکتر سرافراز هم با توجه به علاقه ای که به کتاب «دا» داشت برای این کار اعلام آمادگی کرد، اما در ادامه به بوته فراموشی سپرده شد.
در نهایت فیلمنامه «دا» آن چیزی شد که می خواستید؟
فیلمنامه تماما آن چیزی شد که می خواستیم. ما در نگارش این فیلمنامه به کتاب «دا» وفادار بودیم و خیلی وقت است که از صفر تا صد آن نوشته، تحویل حوزه هنری داده شده و هر زمان حوزه هنری اعلام آمادگی کند برای ساخت آن اقدام می کنیم.
مالکیت فیلمنامه دست کیست؟
حوزه هنری.
مگر حوزه هنری از ابتدا در جریان نبود که ساخت پروژه «دا» هزینه بر است! پس چرا بعد از اینکه نگارش فیلمنامه به پایان رسید به این دلیل ساخت آن را منتفی اعلام کرد؟
این سوال را دیگر باید از دوستان حوزه هنری بپرسید. اساسا سریال «دا» سریال پرهزینه ای هم نبود و با این رویکرد نوشته شده بود که سریال پر خرجی نباشد. البته طبیعتا وقتی قرار است سریالی را در فضای ابتدای دوران دفاع مقدس (سالهای 60-59) و سقوط خرمشهر و غیره بازسازی کنیم از لوکیشن گرفته تا دکور، لباس و صحنه های جنگی نیاز به امکانات و ادواتی دارد که باید در اجرا در بیاید. به هر حال سال 91-90 و در نهایت پس از نگارش فیلمنامه این سریال حوزه هنری به ما گفتند که منابع مالی لازم برای ساخت این سریال را نداریم! و این در حالی است که هزینه های آن زمان اصلا قابل مقایسه با امروز نیست. نمی دانم اگر قرار باشد امروز تصمیم به ساخت این سریال بگیرند با توجه به افزایش هزینه های عمومی در کشور و تورمی که در چند سال اخیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی شاهدش هستیم، چقدر هزینه می برد! به عنوان درد و دل می گویم که بنده سال 64 سریال تاریخی «بو علی سینا» را با آن تجهیزات و تدارکات برای صدا و سیما ساختم 17 میلیون تومان و الان دستمزد یک مدیر تدارکات شده ماهی 17 میلیون تومان! در آن زمان و با توجه به استقبالی که از سریال «بو علی سینا» شد به صدا و سیما پیشنهاد دادم که ساخت زندگینامه مفاخر ادبی و علمی کشورمان را در دستور تولید قرار دهیم و نیاکان و پیشینه مان را به دنیا بشناسانیم که اتفاقا خیلی هم مورد اقبال قرار گرفت، اما در نهایت و در عمل هیچ کاری انجام نشد تا امروز که می بینیم کشورهای همسایه هر کدام مدعی یکی از مفاخر ملی ما شدند.
وقتی که ما کوتاهی می کنیم، آنها هم مفاخر کشورمان را مصاده می کنند...
بله و این در حالی است که اگر اثر هنری خوب و هنرمندانه ساخته شود تا همیشه برای فرهنگ و هنر آن کشور باقی می ماند.
در آثار شما و همایون اسعدیان همواره دغدغه و حساسیت به جنگ و مسائل بعد از آن دیده می شود. از نظر شما کتاب «دا» چه ویژگی هایی دارد که در همان اوایل دهه 90، فیلمسازان بسیاری برای ساخت آن ابراز تمایل کردند؟
کتاب «دا» چند ویژگی مهم دارد. یکی اینکه روایتی صادقانه از روزهای آغازین جنگ است و مهمتر آنکه راوی این ماجرا یک زن است. اینکه دختری 17 ساله یکدفعه در کوران جنگ می افتد و تبدیل به یک قهرمان می شود به خودی خود جذاب است. من خودم متولد آبادان هستم و با آن مناطق و مردمانش آشنا هستم. برای من روزها و ماههای آغازین جنگ چیز غریبی نیست. من آن ایام را تا سقوط خرمشهر در آبادان بودم و از نزدیک تمام آنچه در کتاب گفته شده بود را دیدم. به همین دلیل با اینکه کتاب «دا» نگارشی دراماتیک به معنای فیلمنامه ای ندارد، اما برایم بسیار جذاب بود و طبق آخرین اخبارم جز معدودی کتابانی است که بیش از 55 بار تجدید چاپ شده و بنابراین قطعا اثر تلویزیونی که از روی آن ساخته شود جنبه ای استنادی راجع به تاریخ جنگ ما محسوب می شود. به همین دلیل است که ثبت و ضبط این وقایع به خصوص با نگاهی هنرمندانه برای نسل های آتی برای هر فیلمسازی جذابیت دارد.
اهمیت پرداختن به زندگی زنان و خاطرات زنان در دفاع مقدس تا چه اندازه مهم است؟
خیلی زیاد. به خصوص اینکه فرهنگ رایج در دنیا، جنگ را چه در حوزه ادبیات داستانی و چه در حوزه تصویری امری مردانه تلقی می کند. در حالیکه در جنگ هایی مثل جنگ ایران و عراق، نقش مهم زنان انکار ناپذیر است که البته متاسفانه کمتر به آن پرداخته می شود. پرداخت هر چه بیشتر به این مسائل می تواند ادای دین به زنانی باشد که در آن برهه از جان گذشتگی ها کردند. در روزهای آغازین جنگ با چشمانم دیدم دختران و زنان خرمشهری را که اسلحه به دست در خطوط مقدم از جان و مال و کشورشان دفاع می کردند. اینها البته جدای از پرستاری ها، امداد رسانی ها، صبوری ها و از جان گذشتگی هایی بود که در پشت جبهه انجام می دادند. در روزهای شروع جنگ نهادهای نظامی ما سازمان دهی شده نبودند و وضعیت به قدری غافلگیر کننده بود که بیشتر شاهد بسیج مردمی بودیم. در واقع خود مردم آبادان و خرمشهر بودند که بار عمده ای از دفاع از شهرها را بر دوش می کشیدند.
آیا فیلم ها و سریال هایی که درباره خرمشهر تولید شده اند، توانسته اند فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی را به نسل جوان امروز انتقال دهند؟
جدای از جنگ های منطقه ای و کوتاه مدتی که هر از گاهی در نقاطی از دنیا صورت می گیرد، آخرین جنگ بزرگ و مهمی که دنیا و به خصوص اروپا را درگیر کرد جنگ جهانی دوم بود. جنگ هشت ساله ما هم جنگی طولانی و نابرابر بود که به اعتقاد من سینمای ما چه مستقیم و چه غیر مستقیم ادای دین اش را نسبت به آن انجام داده. به عنوان مثال در سریال «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که بنده تهیه کنندگی اش را بر عهده داشتم، لحظات از سقوط خرمشهر را به تصویر کشیدیم که با استقبال خوب مردم هم مواجه شد. پس از آن بود که همیشه آرزو کردم؛ کاش میشد فصل دوم «خاک سرخ» را با محوریت آزادسازی خرمشهر بسازیم.
با ابراهیم حاتمی کیا هم راجع به این ایده صحبت کردید؟
نه. ببینید در ایران، شرایط تعیین کننده خیلی از اتفاقات است نه خواسته ها و آرزوهای ما یا حتی توانایی و تخصص ما. در مجموع رغبتی هم از سوی سازمان صدا و سیما ندیدیم و دیگر حرفی از ادامه سریال «خاک سرخ» نزدیم، اما کماکان گمان می کنم این سریال می تواند فصل دوم، سوم و حتی چهارمی مبنی بر آزادسازی خرمشهر و حتی روزگار کنونی داشته باشد.
و در پایان به نظر شما مهمترین مسئله اهالی فرهنگ و هنر که لازم است رئیس جمهور آینده به آن توجه داشته باشند، چیست؟
(می خندد) ما را وارد این مسائل نکنید.
منبع: ساناز قنبری – روزنامه نگار / جام جم آنلاین
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: کتاب دا سریال دا خرمشهر سالروز آزادسازی خرمشهر همایون اسعدیان منوچهر محمدی ابراهیم حاتمی کیا خاک سرخ تهمینه میلانی داریوش مهرجویی بوسیدن روی ماه حوزه هنری بو علی سینا نگارش فیلمنامه ساخت این سریال فیلمنامه ای سقوط خرمشهر صدا و سیما حوزه هنری برای ساخت خاک سرخ ساخت آن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!
هرم بزرگ جیزه... سالانه میلیونها گردشگر از یکی از هفت عجایب جهان باستان بازدید میکنند. اینکه چگونه هرم بزرگ ساخته شده، قرنها موضوع بحث و تحقیق بوده است. خیلیها شدیدا بر این تئوری باور داشتند که ساختِ این اهرام کار فرازمینیهاست. طبیعی است؛ وقتی علم درباره موضوعی به نتیجه نرسد، تئوریهای دیگر شکل میگیرند.
وقتی درهای اسرارآمیز هرم بزرگ مصر باز شدند
خبر خوب این است، که لازم نیست منتظر بمانید تا زمان سفر اختراع شود تا از جواب آن مطلع شوید، چون این معما سرانجام حل شده! با ما همراه باشید...
چرا هرم بزرگ جیزه شگفتانگیز است؟به گزارش زیسان معلم تاریخ مدرسهتان احتمالا، نظریه غالب درباره چگونگی ساخت اهرام بزرگ مصر را به شما گفته باشد. این نظریه چنین بود: صدها مصری باستان تعداد زیادی سنگ آهک و گرانیت را به جیزه حمل کردند. آنها ساختوسازی انجام دادند که واقعاً عالی بود! اما این بار ما برای شما میگوییم که دقیقا این اهرام چطور ساخته شدند.
هرم جیزه، بلندترین سازه روی زمین است که بیش از ۳۸۰۰ سال پیش توسط انسان ساخته شد. این سازه از ۲.۳ میلیون بلوک سنگی تشکیل شده، که دقیقاً کنار هم قرار گرفته اند؛ آنقدر نزدیک که حتی یک تارِ موی انسان نمیتواند از بلوکهای مجاور عبور کند!
این هرم بزرگ در ابتدا با سنگ آهک بسیار صیقلدادهشده، پوشانده شده بودد. وقتی نور خورشید به این پوشش تابیده میشد، منعکس میگشت و این مکان مانند یک ستاره میدرخشید. این نور آنقدر قوی بود که از ماه دیده میشد! متأسفانه سنگهای پوششی، به دلیل زلزلهای که در قرن ۱۴ اتفاق افتاده دیگر وجود ندارد. ما فقط میتوانیم تصور کنیم که چقدر زیبا بوده است.
این هرم، بر خلاف اهرام دیگر، دارای معابر داخلی بود که هم به بالا و هم به پایین راه داشت. همچنین، این هرم هشت ضلعی است و با ستارگان کمربند جبار هماهنگ شده و به ستاره قطبی آلفا دراکونیس اشاره میکند.
هرم جیزه این دقیقترین سازهای است که تاکنون رو به شمال واقع شده است، آن هم درست در مرکز خشکی سیاره زمین.
همه اینها ثابت میکند که مردم در آنزمان تا چه حد مهارت بالایی داشتهاند تا بتوانند این سازه را بسازند. برخی از دانشمندان که قرنها پس از آنها زندگی میکردند و برخی دیگر، هنوز اعتقاد ندارند تمدنهای باستان بسیار باهوش و با استعداد بودند. شاید به همین دلیل است که این هرم بزرگ نظریههای بسیاری را به وجود آورده است...
هرم بزرگ جیزه واقعا چگونه و برای چه ساخته شده است؟به گزارش زیسان؛ قطعاً شنیدهاید که برخی از مردم معتقدند که این کار با کمک بیگانگان انجام شده است. نه تنها در مورد این هرم که درباره بسیاری از ساخت و سازهای بزرگ مانند استون هنج (Stonehenge) نیز همین نظریه وجود دارد.
اما نظریههای عجیب تری نیز وجود دارد که مربوط به هرم بزرگ است. مردم در قرون وسطی اروپا معتقد بودند که این اهرام برای ذخیره غلات ساخته شده اند.
در سال ۱۸۵۹ یک ناشر انگلیسی، به نامِ جان تیلور نتیجه گرفت که این هرم در واقع توسط بیگانگان یا مصریها ساخته نشده، بلکه توسط خود حضرتِ نوح ساخته شده است!
تیلور محاسبات عمدهای انجام داده و حتی یک اصطلاح اندازه گیری خاص، به نامِ اینچ هرم نیز ابداع کرد که به گفته خودش تقریباً مشابه اینچ انگلیسی است.
یک ستاره شناس از اسکاتلند به نام چارلز اسمیت، چنان از نوشتههای تیلور الهام گرفت که تصمیم گرفت تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کند.. نتایج این تحقیقات، در سال ۱۸۶۴ به صورت کتابی ششصد و شصت و چهار صفحهای منتشر شد. فقط تصور کنید که او چه مدت زمانی را صرفِ تحقیقات کرده است.
اسمیت اظهار داشت که اگر هرم را در اینچ هرم، اندازه گیری کنید میتوانید به عنوان یک کتاب، تاریخچه آن را از گذشته و آینده زمین بخوانید. بهعنوان مثال یک گالری بزرگ در اهرام با یک مسیر شیبدار وجود دارد.
در این مکان، تولد مسیح نشان داده شده و ۳۳ اینچ بعد از آن، مصلوبشدن عیسی مسیح به نمایش گذاشته شده است. این گالری در نقطهای بین ۱۸۸۱ تا ۱۹۱۱ اینچ هرم به پایان میرسد. اسمیت معتقد بود که این به معنای سالهای مصیبت بزرگ قبل از آمدنِ دوباره مسیح است.
برخی دانشمندان منشا مقدس هرم را به کلی انکار کرده اند. در سال ۱۸۸۴ مقالهای در کنفرانسی در فیلادلفیا ارائه و در آن گفته شد که اهرام در اصل تپه بودهاند، از آن تپهها به عنوان معادن سنگ استفاده میشود تا سنگ کافی برای بناها بهدست بیاید. با گذشت زمان، تپهها به شکل اهرام بریده شدند!
احتمالاً یکی از جالبترین نظریههای ساخت اهرام مربوط به آسانسور است؛ چیزی که با قدرت ذهن انسان و ارتعاش صدا ارتباط دارد. در حمایت از نظریه، آسانسور صوتی به بلوکهای سنگی کمک میکند تا از نیروی جاذبه سرپیچی کرده و از سطح زمین حرکت کنند!
بیگانگان؟ نوح؟ آسانسور؟ چه چیزی واقعاً هرم جیزه را ساخته است؟پاسخ این سوال قرنها به عنوان یک رمز و راز باقی مانده بود، اما اکنون حل شده است. اثبات جدیدی یافت شده که به ما میگوید چگونه مصریها قادر به حمل ۲.۵ تن بلوک سنگ آهک و گرانیت، از فاصله ۵۰۰ مایلی برای ساخت مقبره فرعون خوفو در ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد بودند.
فرعون برای ساخت اهرام پس انداز نکرد، آنها بهترین معماران و مهندسان آن زمان را به عنوان مسئول ساخت استخدام کردند.
البته آنها کار سنگین حمل سنگ را خودشان انجام ندادند و این وظیفه را به ارتش بردگان سپردند. این ارتش، باید یکصد و هفتاد هزار تن سنگ آهک را به محل ساخت و ساز میبرد.
مهندسان دوره فرون چطور هرم جیزه را ساختند؟طوماری کاغذی، در وادی الجارُف یافت شد که مدتی بعد روشن شد که یک دفتر خاطرات است؛ در این دفترچه که بیشتر شبیه به یک دفترچه ثبت است، روند ساخت هرم بزرگ، با تمام جزئیاتی که قبلا نمیدانستیم شرح داده شده است.
طبق این سند با ارزش باستان شناسی، کارگران، سنگ آهک را با قایقهای چوبی از تورات به جیزه حمل میکردند. آنها چندماه مشغول حمل و نقل بوده اند.
در ابتدای کار، معماران و مهندسان مجبور به ایجاد یک تغییر شدند، تا آب را از رود نیل هدایت کرده و از طریق کانالهای مصنوعی آن را به سمت هرم هدایت کنند. سپس حمل و نقل سنگ آهک را از توراتِ پایین دست به محل ساخت و ساز آغاز کرده اند. این سفر حدود سه روز طول کشیده است.
اکنون سوال این است که در این سیستم هوشمندانه رودخانه آب مصنوعی که ساخته بودند کجا رفته؟ باستان شناسان میگویند که آنها شواهدی از آن را در زیر فلات جیزه، جایی که کانال مرکزی در آن جریان داشت، پیدا کرده اند.
هفت گودال قایق نیز در اطراف هرم خوفو - در غرب و شرق آن - بین اهرام ملکه و دیگری در کنار معبد مرده، پیدا شدند.
حالا دیگر، راز هرم بزرگ برایتان یک معما نیست. میبینید که هیچ بیگانهای به زمین نیامده تا آن را بسازد! بلکه همه چیز نتیجه انجامِ یک کار فوق العاده سخت بوده است. استفاده قایقها چوبی برای ایجاد یکی از عجایب جهان باستان!
tags # مصر باستان سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟